Dag 33. Santiago! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Erik Struijlaart - WaarBenJij.nu Dag 33. Santiago! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Erik Struijlaart - WaarBenJij.nu

Dag 33. Santiago!

Blijf op de hoogte en volg Erik

15 Juni 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

Het was vannacht weer flink koud op de camping. Met extra kleren aan in de slaapzak. Die is eigenlijk de enige echte vergissing deze reis. Een te lichte uitvoering om te kamperen als het s nachts vijf graden is.

Bij de albegue vertrekkend moet ik eerst een korte hele steile helling op naar de weg. Bovengekomen merk ik dar het stuur wat los zit. Na wat zoeken vind ik de inbus die wat los zit. Aandraaien en weer opgelost. Precies op de laatste dag nog een bout los.. Verder alleen maar het kraken van de trapas en het schakelen wat niet helemaal goed blijft werken. Minimaal dus. Geen lekke banden of andere grote problemen gehad.

Ik ga achter Eddy en Siep aan die via de jacobspad route gaan. Stuk om, maar wel rustiger en veel mooier. Zoals gebruikelijk weer ontzettend veel klimmetjes, alhoewel per saldo nog flink gedaald.

Gek gevoel dat dit de laatste dag op weg naar Santiago is. Het beoogde eindpunt na zo een 3000 kilometer dan eindelijk bereikt. Ik tel de kilometers nu wel af. Nog 20-10-5. En dan in een lange afdaling over zeer slecht wegdek zie ik de buitenwijken van Santiago tegen de bergwand aangeplakt liggen. Ik rijd de stad binnen. Even een foto bij het plaatsnaambord en gelijk door naar de kathedraal. Ik raak Groningen kwijt en rijd alleen het plein voor de kathedraal op. Het is er erg druk. Toeristen en pelgrims door elkaar. Nou, dat is het dan. Ik blijf een half uurtje op het plein hangen. Maak wat foto's, net als iedereen anders, en zit wat op de grond. Er komen continue pelgrims aan. Wandelend en op de fiets. Mooi om te zien. Allemaal dezelfde blik in de ogen; gehaald. Ik vraag aan een andere pelgrim om hij van mij foto's wil maken. Dan gelijk door naar het pelgrimsbureau voor de Compostela. Er staat een lange rij. Een uur gewacht. Maar iedereen neemt dat voor lief. Inclusief kokertje sta ik toch een beetje trots weer buiten in de straat. Een schat aan ervaringen rijker, waarvan de Compostela de belichaming is.

Ik ga vannacht niet op een camping. De enige camping hier ligt een paar kilometer buiten het centrum en ik wil vanavond lekker de stad in.
Bij de Galisische VVV een kaart gehaald om naar Finisterre te fietsen. Ik ga pas donderdag naar huis dus dat moet kunnen. Heen op de fiets en terug met de bus of ook fietsend. Ik zie wel.

De weg is afgelegd. Veel gezien, veel beleefd, veel nagedacht.
Het doel is bereikt: SANTIAGO

55 km

Arzua-Santiago

  • 16 Juni 2014 - 08:44

    Chriatien:

    Gefeliciteerd!! Wat een prestatie

  • 16 Juni 2014 - 09:43

    B.Struijlaart:

    Zo dat zit er op,proficiat ,heel goed gedaan.Ma&pa.

  • 16 Juni 2014 - 11:29

    Aad En Sabrina:

    Gefeliciteerd!! Een super ervaring rijker!!

  • 16 Juni 2014 - 12:05

    Kees En Albert:

    Gefeliciteerd Erik!!!

  • 16 Juni 2014 - 12:17

    Bert Bok:

    Ik neem mijn pet voor je af en maak een diepe buiging. Prima prestatie Erik. Compliment!

  • 16 Juni 2014 - 15:55

    Nancy:

    YES!!!!

    Wouw hee,,... wat goed van je Erik Fantastisch. Namens Peter en mijzelf natuurlijk GEFELICITEERD!
    Nog ff een stukkie naar t einde van de wereld. En dan,... tot wanneer mogen wij jou weer in een cafeetje mogen begroeten. Thuis waar je vrouw en kinderen ook weer op je thuis komst wachten. Wat een geweldige prestatie zeg.

    GUP P&N

  • 16 Juni 2014 - 18:27

    Marjoleine Koevoets:

    YOU MADE IT!!!

    Knap hoor! We hebben je hele reis gevolgdt via deze blog, en hebben met je meegeleefd! Gefeliciteerd met deze prestatie!
    We komen graag als je terug bent naar je verhaal luisteren!

    Groeten Henry, Marjoleine & kids.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 20424

Voorgaande reizen:

22 April 2015 - 18 Mei 2015

Op de fiets naar Rome

14 Mei 2014 - 25 Juni 2014

Op de fiets naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: