Dag 5. Berg op, berg af.. - Reisverslag uit Bastenaken, België van Erik Struijlaart - WaarBenJij.nu Dag 5. Berg op, berg af.. - Reisverslag uit Bastenaken, België van Erik Struijlaart - WaarBenJij.nu

Dag 5. Berg op, berg af..

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

18 Mei 2014 | België, Bastenaken

In mijn mummieslazak goed geslapen in de caravan. Was zoals verwacht wel koud in het dal. 'S nachts nog een extra shirt aan getrokken. Of de slaapzak is niet warm genoeg.
Als ontbijt enkele snelle jelle's en een reep want er waren geen broodjes op de camping.
Half negen vertrokken. Na twintig minuten passeer ik de chambre de hotes van de avond er voor. Ik besluit door te rijden. Vanaf de camping totaal ongeveer vijftien kilometer vals plat. Laat dat plat maar weg want de bergen worden steeds valser. Na het oversteken van een voorrangsweg gaat het zeker vijf kilometer echt steil omhoog. Het is dat ze er niet zijn, maar wandelaars zouden mijn tempo omhoog zeker bij kunnen houden. Vanaf het steiele gedeelte komen ranzendsnel honderden, misschien wel duizenden fietsers naar beneden. Vele zeggen mij gedag. Ik braaf terug bonjouren. Sommige steken hun duim op. Blijkt een voorbereidingsrit op de Mont Ventoux te zijn. Steil dus..
Ik schakel wat sneller omhoog dan gisteren. Toen schakelde ik een paar keer mis. Bij inspectie dacht ik wat schade aan de achter tandwielen te zien. Moet nog even mee. Voorzichtig dus.

Ik blijf het positief zien. Na elke helling komt weer een afdaling. Maar op een of andere manier lijken er meer hellingen dan afdalingen. Klopt ook wel, want uiteindelijk zit ik op 600 meter hoogte.

Weinig aanspraak vandaag. Geen wandelaars of andere pelgrimfietsers tegengekomen. Ook nog geen schelpen gezien. Heb even wat minder pelgrimgevoel. Paar kerken geprobeerd voor een stempel. Maar niets te vinden. Zondag hè, dan is alles dicht.

Uiteindelijk kom ik op een prachtig fietspad van bijna 10 km lengte. Heet "Linie 163" een oude spoorbaan. Eindelijk even geen berg. Als een speer kom ik in Bastogne.

Ik denk even weer terug in Nederland te zijn. De Hema's en Kruitvat vliegt je om de oren. Een erg drukke toeristenstad. Het is ook zondag denk ik maar. Bastogne leeft bij de herinnering aan WO2. Indrukwekkende monumenten. Maar een stempel bij het hotelletje gehaald.

Stoumont-Liernieux-Houfflaize-Bastogne

Ca. 70 km geen wind gevoeld. Leek wel 25 graden, behalve bij de afdalingen

  • 18 Mei 2014 - 21:09

    Christien:

    Zondag...alles dicht, interessant.
    Dat is wel wat anders dan zaandam op zondag.
    Stempels in kerken halen klinkt toch wel bijzonder
    Geniet je avond
    Tot morgen

  • 18 Mei 2014 - 22:53

    Gerard Ram:

    Wat is een mummie(slazak)? ;-)

    Nog veel plezier Erik

  • 21 Mei 2014 - 21:29

    Jan Slooten:

    Hallo Erik,
    Ik vind je verhalen nu al leuk en dat terwijl het 'echte' werk nog moet komen. Leuk vond ik ook het stukje dat door België langs een kanaal ging en uiteindelijk in Limburg uit kwam. Wij hebben met onze kinderen hetzelfde stuk gereden maar dan andersom, van Limburg via België weer naar Nederland, maar wel langs hetzelfde kanaal.
    Ik hoop dat je blijft genieten van je reis en ik wens je heel veel succes.

    Hartelijke groet,
    Jan Slooten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 20431

Voorgaande reizen:

22 April 2015 - 18 Mei 2015

Op de fiets naar Rome

14 Mei 2014 - 25 Juni 2014

Op de fiets naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: