Dag 35. Terug naar Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Erik Struijlaart - WaarBenJij.nu Dag 35. Terug naar Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Erik Struijlaart - WaarBenJij.nu

Dag 35. Terug naar Santiago de Compostela

Blijf op de hoogte en volg Erik

17 Juni 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

De planning is om met de bus terug te gaan naar Santiago de Compostela. Die gaat zo een vijf keer per dag. Er kunnen drie fietsen per keer mee is mij bij het buro de tourisme verteld. Dus bijtijds naar busstation in Finsterre. Dat mag de naam busstation niet echt hebben. Twee stenen bankjes en een luifeltje van twee meter..
Om half tien geen andere fietsen. Wel tientallen pelgrims met grote rugzakken. Ik moet mij haasten om de fiets kwijt te kunnen en kies het verkeerde laadruim onder in de bus. Net te klein.. Met wat hulp van andere Nederlanders lukt het toch net om de fiets er tussen te proppen. Zit in ieder geval goed klem. Is wel nodig, maar hierover zo meer. De bus doet er ruim drie uur over. Via de hele bochtige Atlantische kust tot bijna Portugal lijkt het. Onderweg stappen veel authentieke Spanjaarden in en uit. Dat uitstappen is nog een uitdaging voor die mensen. De bus heeft geen stopknopjes zoals bij ons. Schreeuwen en snel naar voren rennen lijkt de enige oplossing. Een komisch gezicht elke keer, maar de Spanjaarden lijken niet van stuk.
Daarbij rijdt de chauffeur als een malloot. Het beeld van Colombiaanse busongelukken doemt bij mij op. Goed dat de fiets klem ligt. Maar het gaat goed. Uiteindelijk arriveert de bus bij het busstation van Santiago. Dit ligt aan de buitenkant van de stad. Aangezien Santiago een en al berg is wordt het even zoeken welke kant op naar het centrum.
In het park in het centrum lekker wat gedronken en op de iPad een hotel gezocht.

'S middag een tas voor de bagage en tape gekocht. De receptie heeft naar de luchthaven gebeld. Men heeft dat kartonnen dozen voor fietsen. Dat gaat hopelijk verder goed. Verder op de fiets naar el cortes ingles en een andere shoppingmall. Niet echt veel bijzonders. Toch. Of wat fietskilometers gemaakt dus. In de zinderende hitte van de stad. Berg op en berg af helpt ook niet echt. Heet, meer dan dertig graden en volle zon. Je moet wel gek zijn om hier te fietsen. Het is ook wel gek om niet meer hele dagen op de fiets door te brengen.
Morgen maar weer in de oude binnenstad kijken voor wat souvenirs.

Wat eten tijdens Brazilië-Mexico en de dag is alweer ten einde.

Finsterre-Santiago de Compostela (per bus)

20 km (in de stad)

• 18 Juni 2014 - 14:01

Kees En Albert:

Lekker een beetje bijkomen....goede reis donderdag en tot in Nederland!!

• 18 Juni 2014 - 20:43

Sjouke Dijkstra: