Dag 27. De Spaanse hoogvlakte - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Erik Struijlaart - WaarBenJij.nu Dag 27. De Spaanse hoogvlakte - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Erik Struijlaart - WaarBenJij.nu

Dag 27. De Spaanse hoogvlakte

Blijf op de hoogte en volg Erik

09 Juni 2014 | Spanje, Frómista

Het uitzicht vanmorgen was prachtig. Licht glooiend op bijna 1000 meter hoogte met dorpjes op de toppen was het beeld bijna een schilderij. De hele groep fietsers vertrok om half negen. Behalve de Italiaan. ja, die zat ook weer in dit hotel.. Die vertrok om zeven uur. Iedereen richting Burgos. Om ongeveer tien uur aangekomen bij de kathedraal. Een uurtje in deze erg mooie stad rondgelopen. Wat verschilt per stad en per streek toch de rijkdom. De steden over het algemeen rijk en verzorgd. Het platteland vaak bouwvallig, verlopen met zichtbaar veel werkloosheid. Veel jonge mensen op bankjes en pleintjes.
Het is wat minder heet dan gisteren. Dat fietst wel zo plezierig. De Spaanse hoogvlakte is redelijk vlak en dor. Het lijkt noord-Frankrijk wel.

Ik rijd nog rond met Eddy en Siep, de Groningers. We hebben ongeveer hetzelfde tempo en zitten elkaar niet in de weg. In eerste instantie besloten wij om op de campi in Castrojeriz te blijven, maar een andere vriend van Siep is de camino aan her wandelen en is bij Fromista. Zo een dertig kilometer verder. Dus wij gaan door en plannen te overnachten in een hostel. Het wordt hostel el Compostel. Niet erg om in kamer te slapen. De tocht er naar toe viel zwaar tegen. Eind van de middag neemt de wind toe en op lange rechte wegen van wel tien kilometer met strak windkracht vijf tegen valt dan zwaar. Er zit al zeventig kilometer in de benen. Vreselijk saai en zwaar. Het glooit dus het echte einde is niet zichtbaar.Maar ja, je kunt moeilijk weer terug gaan of stoppen. Fromista was volgende echte dorp. Om half zes komen wij eindelijk aan. Behoorlijk uitgeput. In het hostel is men gelukkig erg vriendelijk en behulpzaam en zetten onze fietsen weg. Siep gaat naar vriend, Eddy en ik nemen drankje. We hebben serieus gesproken over het leven en onze families. Een mooie avond. De kleding hangt na de wasbeurt weer te drogen.
De dag was zwaar met 110 km. Morgen is het plan rustiger aan.

110 km

Santovenia de Oca-Burgos-Castrojeriz-Fromista